Ade aper dengan nasyid??!!

0
Assalamualaikum...

seperti tajuk yang aku tulis diatas, ingin ku ungkai aper sebenarnya yang ade dengan nasyid ni?
argh, mcm2 yang ade dalam fikiran aku ble fikirkan benda ni, sebenarnya nasyid ini satu madah hiburan yang bermanfaat utk dikongsikan bersama, semua masyarakat dan semua lapisan umur,
aku bukan mahu protes atau memburukkan sesiapa, dan bukan niat aku menjatuhkan maruah nasyid, bukan tu niat aku..kerana aku jg meminati nasyid sejak dr bangku sekolah lagi...lgpun aku x akan dapat ape2 kalu burukkan pun, dosa yg aku dapat..
aku sebenarnya nak kongsi permata yang aku dapat dr nasyid ni, byk sebenarnya maafaat, sinomin ngn name nasyid tu sndri wlaupun, nasyid sekarng ade sedikit 'lari',maksudnya, lagu...atau lbh tepat liriknya..tidak bertepatan dan terpesong...tp x semua lah...kononnya pop nasyid..ape tu?aku pun x tau...urban?bukan ke nasyid je, tak de, tambah2...entahlah...
ade ape ngn nasyid?
tu yang aku cbe kupas...
aku beroleh byk ilmu yang berharga, yang ade kebykkannya, tak ade dalam buku skolah,tu lah kelebihan nasyid...sedikit sebyk aku tak payah bace buku, huhu, lirik nya kadang2 tu dah menerangkan isi keseluruhannya...
selain tu,aku jg dapat hafal sikit benda2 yang jarang orng ambil berat, contohnya, bulan2 islam, nme khalifah islam, zikrullah, dan jg nme2 surah dalam Al-Quran, alhamdulillah, ikut turutan pun blh...dan yg paling jarang nak dapat tau adelah, serikandi dan pejuang islam....contohnya, SAlahuddin AlAyubi,Zinnirah,Siti MAshitah, Asiyah, Siti ZAinab, dan lain2...
tau kisah peribadi, liku2 hidup dan cara mereka mempertahankan akidah islam,walaupun mempertaruhkan nyawa,dan segalanya,
Nasyid jg membuatkan aku terkadang tersedar dr alpha dengn hidup duniawi, kadang2 tu bler dgr dan teliti liriknya, blh menangis, kerana takutkan azab Allah...selain tu pembakar semangt jati diri yang adakalanya hilang dan lenyap cm tu sj....
dengan nasyid jg, aku dapat selami hidup dan kisah kekasih Allah, NAbi Muhammad saw, sayu sgt hati, ble dengar lagu pemergianmu nyanyian inteam, dan lagu Nabi anak yatim, nyanyian raihan dangn nowseeheart, tihamah, lagu raihan, cbe kaji dan teliti liriknya...aku dapat ilmu, hehe, nak tau, cari lah lagu tu sendri...
dan yang paling aku syukur sangt2...aku dr seorng yang kurang mahir dalam penulisan, da bleh menulis beberapa buah cerpen, dan sajak, lrik....walaupun x berape best, sekurang2nya, ade maafaat dan kelebihan yg aku peroleh...

kesimpulannya, byk manfaat nasyid ni, walupun ade sedikit penyebab yg membuatnya nasyid dipandang serong dan dikatakan bosan....ape sebabnya, tepuk dada tanye iman...
wssalm

0 comments: